close
تبلیغات در اینترنت
تعریف مقامات قرآنی
تعریف مقامات قرآنی
حرم فلش - کد دعای فرج برای وبلاگ
وبلاگ قرآني النبی(ص)
در تلاوت قرآن از هفت مقام اصلی و گوشه های انها استفاده می شود که بصورت خلاصه در عبارت صنع بسحر گنجانیده شده اند.لطفا به ادامه مطلب بروید...در…


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


آمار سايت
آمار مطالب
کل مطالب : 65
کل نظرات : 5
آمار کاربران
افراد آنلاين : 2
تعداد اعضا : 4

آمار بازديد
بازديد امروز : 86
بارديد ديروز : 3
گوگل امروز : 0
گوگل ديروز : 0
بازديد هفته : 86
بازديد ماه : 544
بازديد سال : 2,035
بازديد کلي : 14,233
خبرنامه
براي اطلاع از آپديت شدن سايت در خبرنامه سايت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

مطالب تصادفي
  • محمد عطیة حسب
  • محمد عبدالوهاب الطنطاوی
  • مقام الکرد
  • شافعی و مدح علی (ع)
  • شعبان عبدالعزیز صیاد
  • مقام صبا
  • محمو عبدالحکم
  • مقام البیات
  • شناخت مختصرى از زندگى امام علی (ع)
  • مصاحف قراء عشر قرآن(حفص عن عاصم)
  • مقام عجم
  • ترتیل کل قرآن باصدای استاد شاطری
  • عبدالعزیز علی فرج
  • متن کامل قرآن کریم
  • بعضی از اصحاب پیامبر(ص) به صورت جدول
  • ترتیل کل قرآن کریم با صدای مشاری العفاسی - به تفکیک سور
  • راغب غلوش
  • محمد الیثی
  • شحات محمد انور
  • اشعار شافعی در مکارم اخلاق و معالی درجات امیرالمؤمنین(ع)
  • مصحف ورش عن نافع
  • اسامی اصحاب پیامبر(ص)به صورت شعر
  • عبدالعظیم زاهر
  • صدیق المنشاوی
  • تفكيك سوره هاي قرآن همراه با اختلافات قراءة و قراء
  • طه الفشنی
  • سید النقشبندی
  • مقامات الأذان
  • مقام الرست
  • مقام چهارگاه
  • محمد فرید السندیونی
  • علی محمود
  • حمدی محمود الزامل
  • مقام نهاوند
  • مصحف قالون عن نافع
  • منصور الشامی الدمنهوری
  • احمد نعینع
  • محمد صدیق المشاوی
  • محمود علی البناء
  • محمد أحمد شبیب
  • محمود خلیل الحصری
  • محمد محمود الطبلاوی
  • محمد عمران
  • مصطفی اسماعیل
  • مقام حجاز
  • ابو العینین شعیشع
  • محمد بدر الحسین
  • محمد احمد البسیونی
  • نظرسنجي
    با تشكر از انتخاب اين وبلاگ لطفا بفرمائيد از كدام يك از مطالب زير بيشتر خوشتون آمده است؟





    کدهاي اختصاصي
    سه شنبه 31 خرداد 1390 و 4:12
    در تلاوت قرآن از هفت مقام اصلی و گوشه های انها استفاده می شود که بصورت خلاصه در عبارت صنع بسحر گنجانیده شده اند.
    لطفا به ادامه مطلب بروید...
    در تلاوت قرآن از هفت مقام اصلی و گوشه های انها استفاده می شود که بصورت خلاصه در عبارت صنع بسحر گنجانیده شده اند.


    ص مخفف مقام صبا - ن نهاوند-ع عجم- ب بیات- س سه گاه- ح حجاز و بالاخره ر مخفف مقام رست می باشند.
    هر چند بعضی مقام چهار گاه را هم مقام مستقلی دانسته و در نتیجه به هشت مقام اصلی قائل گردیده اند.
    در اینجا اشاره بسیار کوتاهی به این مقامات و بعضی فروعات ان خواهم نمود.
    مقام (Gamme) یک طرح کلّی و الگویی است برای آفرینش نغمات و ملودی ها. اگر با یک نگاه کلی بنگریم می توانیم مفاهیم مقام، نغمه، لحن، آواز، دستگاه، گام و موارد مشابه آن را در یک تعریف کلی بگنجانیم، اگر چه در تعریف اصطلاحات برخی از این مفاهیم با دیگری تفاوت دارد. تمایز و تشخص هر مقام نتیجه تغییر حالات و کیفیات یک نغمه و ملودی و تفاوت هر مقام با مقام دیگر نتیجه اختلاف در تغییر مسافت ها و فواصلی است که بین درجات صوتی هر مقام نسبت به مقام دیگر وجود دارد. در موسیقی مقامی ایران (و شرق) فاصله 1 دیوان (اکتاو) را به 8 گاه تقسیم می نمودند (از یگاه تا هشتگاه). بعد از حمله اعراب به ایران در صدر اسلام و همچنین در دوران سلطنت عثمانی، این فواصل و پرده ها به طور کامل به کشورهای عربی و اسلامی منتقل گردید و تاکنون نیز همان فواصل و پرده ها با نام های ایرانی در فرهنگ موسیقی این کشورها به چشم می خورد. البته این مطلب سبب انکار اصالت موسیقی عربی نخواهد شد. تردیدی نیست که وارثان امروز موسیقی عربی ضمن تأثیرپذیری از فرهنگ و تمدّن ایرانی و برخی تمدّن ها و جریان های فرهنگی دیگر در طول تاریخ، بر میراث کُهن خود نیز تکیه داشته اند؛ میراثی که بخشی از آن را باید در تمدّن های باستانی عربستان جنوبی و بخش دیگری از آن را در تمدّن کهن مصریان ـ که در عصر کنونی طلایه دار موسیقی مقامی عرب می باشند جستجو نمود.
    در کتاب بهجت الروح آمده است: هر مقامی بر خلاف اهل ریاضی از پیغمبری صلوات الله علیه پیدا شده ... حضرت ابوالبشر آدم (ص) در مقام راست ربنا ظلمنا انفسنا ... می گفتی و حضرت موسی علیه السلام در وادی ایمن در مقام عشاق ناله و مناجات کردی
    یاد این نکته هم خالی از لطف نیست که هر چند موسیقی مقامی عرب در رشد و بالندگی خود مرهون موسیقی ملّت های دیگر همچون ایرانیان بوده، اما امروز در میان موسیقی های جهان دارای هویتی کاملاً مستقل می باشد و در حال حاضر حتی از تحرّک و پویایی بیشتری نسبت به موسیقی مقامی ایران برخوردار است و به مرور جای خود را در میان موسیقی های جهانی باز نموده و صبغه بین المللی پیدا کرده است.


    انتساب مقامات به پیامبران در کتاب بهجت الروح آمده است: هر مقامی بر خلاف اهل ریاضی از پیغمبری صلوات الله علیه پیدا شده ... حضرت ابوالبشر آدم (ص) در مقام راست ربنا ظلمنا انفسنا ... می گفتی و حضرت موسی علیه السلام در وادی ایمن در مقام عشاق ناله و مناجات کردی و حضرت یوسف (ع) در قعر چاه و زندان به مقام عراق گریستی و ....

    ـ تعریف مقام

    در اصطلاح موسیقی به مجموعه ی اصواتی که بین یک نت و تکرار آن (جواب) با ترتیب معیّن قرار دارد مقام گفته می شود.
    ـ تعریف نغمه

    نغمه در لغت، عبارت از صدایی موسیقایی است که خالی از کلام و حرف باشد. در اصطلاح موسیقی نغمه در این معانی به کار رفته است: هر صدای موسیقایی (Sing)، ملودی (Melody)، در مقابل هارمونی (Harmony) [موسیقی چند صدایی]، مقام اصلی (Gamme)، مقام فرعی یا مشتقات یک مقام اصلی (گوشه) همچون نغمه شوری از مقام بیات، نغمه هزام از مقام سیکا و یا نغمه نکریز از مقام نهاوند.

    ـ تعریف لحن

    لحن در تلاوت قرآن، کیفیتی است که از استفاده صحیح و مطلوب مقامات و نغمات عربی برای ارایه آیات قرآن کریم بر اساس اصول و مبانی مربوط حاصل می آید.
    مقامات اصلی و تعداد آن
    1ـ مقام راست
    2ـ مقام بیاتی
    3ـ مقام صبا
    4ـ مقام سیکاه (سه گاه)
    5ـ مقام حجاز
    6ـ مقام نهاوند
    7ـ مقام عجم (ماهور ـ راست پنجگاه در موسیقی ایرانی و گام ماژور در موسیقی غرب)
    8ـ مقام کُرد
    9ـ مقام نوا
    10ـ مقام جهارکاه (چهارگاه)
    در موسیقی مقامی عرب تعداد مقامات اصلی و فرعی (گوشه ها) بالغ بر سیصد است.
    ـ شناخت علمی مقامات عربی
    مقام هایی که بر روی درجه DO (راست) قرار دارند:
    1ـ مقام راست
    2ـ مقام سوزناک
    3ـ مقام حجازکار
    4ـ مقام نهاوند
    5ـ مقام نکریز
    مقام هایی که بر روی درجه Re (دوکا) قرار دارند:
    6ـ مقام بیاتی
    7ـ مقام کرد
    8ـ مقام حسینی
    9ـ مقام شوری
    10ـ مقام عشّاق مصری
    11ـ مقام صبا
    12ـ مقام صبا زمزم
    13ـ مقام حجاز
    14ـ مقام شاهناز
    مقام هایی که بر روی درجه mi (سیکاه) قرار دارند:
    15ـ مقام سیکاه
    16ـ مقام هزام
    مقام هایی که بر روی درجه Fa (جهارکاه) قرار دارند:
    17ـ مقام جهارکاه
    مقام هایی که بر روی درجه Si (قرار) استقرار یافته اند:
    18ـ مقام عجم عُشِیران
    19ـ مقام بستنکار
    20ـ مقام عراق
    در موسیقی مقامی ایران با نام ماهور و در موسیقی غرب به گام ماژور نامبردار است. دارای مقامات فرعی همچون عجم عشیران، چهارگاه، سوز دل آرا و شوق افزا می باشد. نغمه ای شاد و شادی آور امّا نه به طور مطلق. بسیار اتفاق می افتد که مقام صبا و عجم را با هم ترکیب می کنند که خود حاوی معانی بدیعی می شود.
    ـ وجود ارتباط و تطابق مضامین آیات قرآنی با نغمات و مقامات گرچه به قول برخی از اساتید ما این امر کلیت ندارد و حالتی که قاری به مقام و نغمه می دهد، آن مقام را شاد و فرح زا و یا محزون و غمگنانه می کند، امّا رعایت تناسب و ارتباط میان مقام و موضوع آیه خودکاری هنری است. با شناخت حالت هر مقام و موضوعات آیات و تناسب آنها با یکدیگر و رعایت این تناسب، تلاوت قاری قرآن علاوه بر بیان لفظی، بیان تصویری پیدا می کند، این بیان یکی از مصادیق اعجاز لفظی قرآن است و تنها هنری که می تواند آن را به عرصه ظهور بیاورد، هنر قرائت است. تلاوتی که در آن، این تناسب رعایت نشود،
    تلاوتی بی روح است و گاهی اوقات بی معنی. مثلاً اگر آیه شریفه «خذوه فغلوه ثم الجحیم صلّوه» که در مورد اهل عذاب است و انسان با قدری تأمّل و اندیشه در آیه، از فرط تأثّر و اندوه گریان خواهد شد، با نغمه ای شاد و فرح فزا و شوق افزا (همچون مقام نهاوند) خوانده شود، چنان بی معنی و ناسازگار است که قاری و مُستمع با فکر و صاحب ذوق را به درد می آورد.
    1ـ مضامین متناسب با اجرای مقام راست
    نشانه های عظمت پروردگار، هدایت تکوینی و تشریعی، آفرینش آسمان ها و زمین، بیان حقایق و معارف، نشانه های تجلّی انوار الهی در جهان، بیان و ابلاغ اسماء و صفات الهی، بیان ابلاغ نبوت و امامت، نشانه های الهی و ...
    2ـ مضامین متناسب با اجرای مقام بیات
    مقام بیات یکی از مقام های بسیار زیبا، حُزن انگیز و دارای لطافتی خاص است، در بیشتر مضامین کاربرد دارد همچون نزول عذاب الهی بر ناسپاسان و کافران، آیات منسوب به جهنم، لطافت و زیبایی اخلاق الهی و حُزن از عدم تزکیه نفس، عشق به لقاء الله، محبت و عشق به ایمان و حُزن از نبودن در زمره مؤمنین، عنایت حق تعالی نسبت به هدایت بندگانش، لطف و رحمت رسول اکرم، زیبایی و لطافت توحید، حُزن از عدم معرفت
    3ـ مضامین متناسب با اجرای مقام صبا
    توصیف جهنم، فرجام کار مجرمان در روز قیامت، خوف از حساب و کتاب و آلام محشر، حیاء از لقاء الله به جهت معصیت، غم و اندوه و ترس از عذاب، انذار و بیدار باش، خوف از عذاب الهی و ...
    4ـ مضامین متناسب با اجرای مقام سه گاه
    شادی اهل بهشت، شادی و سرور اهل ایمان، شادی از معرفت آیات ربّانی و ...
    5ـ مضامین متناسب با اجرای مقام عجم
    در موسیقی مقامی ایران با نام ماهور و در موسیقی غرب به گام ماژور نامبردار است. دارای مقامات فرعی همچون عجم عشیران، چهارگاه، سوز دل آرا و شوق افزا می باشد. نغمه ای شاد و شادی آور امّا نه به طور مطلق. بسیار اتفاق می افتد که مقام صبا و عجم را با هم ترکیب می کنند که خود حاوی معانی بدیعی می شود.
    6ـ مضامین متناسب با اجرای مقام نهاوند
    سرور از معرفت حق تعالی، لذت ایمان به نبوت و امامت خاصه، لذت و بهجت عبادت، لذت نعیم و پاداش اخروی، زیبایی و لطافت ایمان، امید و انتظار رحمت الهی، توصیف اهل بهشت، پیروزی، نصرت و سعادت مؤمنان و ...
    7ـ مضامین متناسب با اجرای مقام کرد
    این مقام از الحان بسیار حزین می باشد که در موسیقی مقامی عرب نیز از این مقام زیاد استفاده می شود. شباهت زیادی با مقام بیات دارد، به گونه ای که برخی آن را گوشه ای و مشتقی از مقام بیات می دانند.
    8ـ مضامین متناسب با اجرای مقام حجاز
    سرور و لذت رعایت اخلاق الهی، بشارت به اهل ایمان، عشق به حق تعالی در اثر معرفت او.






    نوع مطلب :
    بازديد : 672

    برچسب ها :
    ارسال نظر براي اين مطلب

    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی



    درباره سايت

    اسما خداوند متعال

    مدیریت شرکت
    لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات بیان کنیدبا تشکر که از سایت ما بازدید کردید. فرهاد وانشانی

    مطالب پربازديد
  • تعریف مقامات قرآنی
  • مقام حجاز
  • مقامات الأذان
  • مقام صبا
  • اسامی اصحاب پیامبر(ص)به صورت شعر
  • طارق عبدالباسط عبدالصمد
  • تفكيك سوره هاي قرآن همراه با اختلافات قراءة و قراء
  • مقام نهاوند
  • مقام عجم
  • ترتیل کل قرآن کریم با صدای مشاری العفاسی - به تفکیک سور
  • راغب غلوش
  • محمد محمود الطبلاوی
  • ترتیل کل قرآن باصدای استاد شاطری
  • شافعی و مدح علی (ع)
  • حمدی محمود الزامل
  • محمود خلیل الحصری
  • محمد بدر الحسین
  • عبدالعظیم زاهر
  • صدیق المنشاوی
  • شعبان عبدالعزیز صیاد
  • مقام البیات
  • أنور شحات محمد آنور
  • علی محمود
  • مقام الکرد
  • عبدالعزیز علی فرج
  • سید النقشبندی
  • طه الفشنی
  • منصور الشامی الدمنهوری
  • محمد الیثی
  • محمد عبدالعزیز حصان
  • عبدالفتاح الطاروطی
  • محمود علی البناء
  • محمد فرید السندیونی
  • محمد أحمد شبیب
  • کامل یوسف البهتیی
  • محمد احمد البسیونی
  • مقام الرست
  • محمد عبدالوهاب الطنطاوی
  • مقام چهارگاه
  • محمو عبدالحکم
  • محمد عطیة حسب
  • عبدالیاسط عبدالصمد
  • مصطفی اسماعیل
  • مقام السیکا
  • أحمد الرُزیقی
  • اصحاب على عليه السلام
  • السید متولی عبد العال
  • شحات محمد انور
  • احمد نعینع
  • ابو العینین شعیشع
  • سایت رهبر شیعیان جهان

    آیت الله سید علی حسینی خامنه ای (مد ظله العالی)

    امکانات وب
    <-PostContent->
    برچسب‌ها: <-TagName->

    ادامه مطلب
    [ <-PostDate-> ] [ <-PostTime-> ] [ <-PostAuthor-> ]

    سایت رهبر شیعیان عراق

    آیت الله سید علی حسینی سیستانی (مد ظله العالی)

    درباره وبلاگ
    امکانات وب